Zachodnia Izba Przemysłowo-Handlowa przyjęła dziś oficjalne stanowisko w sprawie projektu Regionalnego Programu Rozwoju Transportu Województwa Lubuskiego.
W dokumencie władze ZIPH wyrażają głębokie zaniepokojenie kształtem Regionalnego Programu Rozwoju Transportu Województwa Lubuskiego z prognozą do 2030 roku. Zauważają w nim rażący brak uwzględnienia priorytetowych inwestycji transportowych dla Gorzowa Wielkopolskiego i całego subregionu gorzowskiego, co w perspektywie długoterminowej może znacząco zahamować zarówno rozwój gospodarczy, jak i społeczny północnej części województwa.
Treść stanowiska ZIPH:
Zachodnia Izba Przemysłowo-Handlowa wyraża głębokie zaniepokojenie kształtem Regionalnego Programu Rozwoju Transportu Województwa Lubuskiego z prognozą do 2030 roku. Zauważamy w nim rażący brak uwzględnienia priorytetowych inwestycji transportowych dla Gorzowa Wielkopolskiego i całego subregionu gorzowskiego. A to w perspektywie długoterminowej może znacząco zahamować zarówno rozwój gospodarczy, jak i społeczny, północnej części województwa.
Gorzów Wielkopolski to jedna z dwóch stolic województwa lubuskiego. Niestety, aktualny kształt programu zupełnie nie odzwierciedla jego potrzeb, marginalizując w naszej ocenie kluczowe dla subregionu gorzowskiego projekty. Dla Gorzowa Wielkopolskiego, który od lat cierpi na „chorobę wykluczenia komunikacyjnego”, oznacza to z jednej strony pogłębianie dysproporcji regionalnych w województwie lubuskim, a z drugiej - brak perspektywy rozwojowej. W naszej ocenie jest to zupełnie niezrozumiałe, biorąc pod uwagę, że Gorzów Wielkopolski to największy ośrodek w tej części regionu.
Jako największa organizacja gospodarcza w województwie lubuskim, pragnąca zrównoważonego rozwoju komunikacyjnego na terenie całego regionu, w oparciu o liczne głosy, postulujemy o dokonanie rewizji przygotowanego programu oraz wprowadzenie do dokumentu co najmniej następujących zapisów:
- Uznanie Gorzowa Wielkopolskiego za strategiczny węzeł transportowy w województwie lubuskim.
- Ujęcie elektryfikacji linii 203 jako strategicznej dla województwa inwestycji priorytetowej wraz z budową łącznicy (linie 203/273) na stacji Kostrzyn nad Odrą.
- Poprawę parametrów technicznych linii kolejowej 367 (Gorzów - Zbąszynek) umożliwiających skrócenie czasu przejazdu, ze szczególnym uwzględnieniem odcinka Skwierzyna - Międzyrzecz (stałe ograniczenie prędkości do 80 km/h).
- Rewitalizację - przywrócenie ruchu na linii nr 364 (Międzyrzecz – Sulęcin – Rzepin), co umożliwi uruchomienie połączeń kolejowych w relacji Gorzów Wielkopolski - Rzepin – Słubice- - Frankfurt.
- Poprawę połączeń kolejowych Gorzowa Wielkopolskiego z Zieloną Górą
oraz innymi miastami regionalnymi, między innymi poprzez zwiększenie częstotliwości połączeń (w takcie co najmniej dwugodzinnym poza godzinami szczytu oraz godzinnym w godzinach szczytu). - Ujęcie północnej części województwa w siatce połączeń kolejowo-autobusowych (w tym: Gorzów Wielkopolski - Strzelce Krajeńskie, Gorzów Wielkopolski - Słubice).
Mamy nadzieję, że przedstawione postulaty zostaną uwzględnione w finalnej wersji Regionalnego Programu Rozwoju Transportu Województwa Lubuskiego. Ich realizacja jest kluczowa dla zrównoważonego rozwoju całego regionu i zwiększenia jego konkurencyjności gospodarczej i sprawiedliwości społecznej.